Allmänna försäljnings- och leveransvillkor för AREPA Sverige AB

För alla offerter, beställningar och leveranser gäller följande allmänna försäljnings- och leveransvillkor i den mån de inte har ändrats genom skriftligt avtal mellan parterna.

1. AREPA Sverige AB:s åtaganden

AREPA Sverige AB åtar sig, enligt parternas avtal, att reparera/renovera/dekontaminera de effekter som omfattas av avtalet – härefter kallade "effekterna" – för kunden.

Reparations- och renoveringsarbetet omfattar följande:

  • Analys av skadans omfattning och orsak
  • Eventuell demontering
  • Eventuell dekontaminering
  • Isärtagning, rengöring, torkning
  • Eventuell reparation och återmontering
  • Behandling mot följdskador såsom korrosion
  • Installation enligt avtal
  • Testning och transport
  • Övrigt arbete enligt avtalet

AREPA Sverige AB har rätt att använda koncerninterna underleverantörer och/eller externa företag för att utföra delar av sitt arbete.

AREPA Sverige AB ändrar eller bygger inte om maskiner och effekter i en sådan utsträckning att de kan betraktas som nya maskiner och därmed omfattas av nya krav enligt direktiv 2006/42/EG (maskindirektivet).

Innan leverans genomför AREPA en grundläggande funktionskontroll av befintliga säkerhetskomponenter, när detta är rimligt möjligt. Om det vid testning eller reparation upptäcks att säkerhetskomponenter saknas eller inte fungerar, kommer funktionen att återställas eller noteras som en säkerhetsbrist. Tillhörande kostnader faktureras separat. AREPA utför ingen riskbedömning enligt maskindirektivet.

2. Kundens åtaganden

Kunden ska:

  • Säkerställa att AREPA Sverige AB har fri tillgång till utrustningen under ordinarie arbetstid samt vid andra förhandsavtalade tider.
  • Omgående informera AREPA Sverige AB om driftstörningar, skador eller andra förhållanden som kan orsaka sådana.
  • Utan dröjsmål meddela AREPA om omständigheter som kan orsaka förseningar eller ökade kostnader för reparationsarbetet.
  • Kostnadsfritt tillhandahålla nödvändig hjälppersonal (såsom kranförare, industrielektriker, operatörer etc.) för arbetsuppgifter inom deras kompetensområde.
  • Kostnadsfritt tillhandahålla specialverktyg, utrustning, lyft- och transportanordningar, belysning, förlängningskablar, grova handverktyg etc., som finns hos kunden.
  • Förse AREPA Sverige AB med nödvändig dokumentation (exempelvis ritningar, beskrivningar och instruktioner) för att kunna utföra det avtalade reparationsarbetet.
  • Tillhandahålla drift- och underhållsjournaler eller motsvarande dokumentation.

3. Priser

Alla priser är exklusive moms och tullavgifter och baseras på gällande löner, materialpriser, valutakurser etc., med reservation för justering vid förändringar av dessa faktorer.

Renoveringsarbete faktureras inklusive:

  • Arbetstid enligt gällande timpriser
  • Ersättning för väntetid eller övertid på grund av kundens förhållanden eller väderförhållanden
  • Material som används vid reparation av utrustningen
  • Material och vätskor som används vid renovering
  • Frakt- och speditörskostnader
  • Transport-, rese- och traktamentskostnader enligt faktura
  • Administrationskostnader för att överlåta reparationsarbete till tredje part
  • Övriga kostnader relaterade till renoveringsarbetet

Övertidstillägg debiteras enligt AREPA:s gällande prislista för arbete utanför ordinarie arbetstid på vardagar.

Uppskattade priser för renoveringsarbete baseras på erfarenhet från tidigare uppdrag och AREPA:s bästa bedömning. Arbetet faktureras enligt faktiska kostnader.

4. Betalningsvillkor

Om inget annat avtalas gäller betalningsvillkor netto 30 dagar.

Förfallna belopp debiteras dröjsmålsränta om 1,5 % per påbörjad månad.

5. Ansvar för reparationsarbeten och övrigt skadeståndsansvar

AREPA Sverige AB är endast ansvarigt för skador på egendom eller personer enligt svensk lag och kan inte hållas ansvarigt för driftstopp, utebliven vinst eller andra indirekta ekonomiska förluster.

AREPA Sverige AB garanterar att utrustningen efter renovering uppfyller följande krav:

  • Effekterna är rengjorda och fria från sot och andra skador.
  • Ingen accelererad korrosion förekommer.
  • Effekterna är renoverade och rengjorda enligt offert och garanti.

Garantin omfattar, efter AREPA:s val, antingen utbyte eller reparation av skadade delar alternativt korrigering av felaktigt utfört arbete.

6. Produktansvar

AREPA Sverige AB ansvarar inte för skador orsakade av levererat material, inklusive reservdelar, på:
a) fast egendom eller lösöre medan materialet är i kundens besittning
b) produkter som kunden har tillverkat och där materialet ingår

Kunden ska hålla AREPA Sverige AB skadeslös om företaget hålls ansvarigt av tredje part för sådana skador.

Undantaget gäller dock inte vid grov vårdslöshet.

7. Förseningar

AREPA Sverige AB strävar efter att slutföra uppdrag så snabbt som möjligt. Vid försening ska kunden informeras utan onödigt dröjsmål.

Vid förseningar som orsakas av omständigheter utanför AREPA Sverige AB:s kontroll förlängs leveranstiden skäligt.

Om försening beror på AREPA och överstiger avtalad tid kan kunden kräva ersättning på 2 % av den berörda kontraktssumman per vecka, dock max 50 %.

Om leveransen fortfarande uteblir kan kunden kräva leverans inom en sista frist på minst 1 vecka.

Vid fortsatt utebliven leverans kan kunden häva avtalet och kräva ersättning på högst 100 % av kontraktsvärdet för den berörda delen.

AREPA Sverige AB ansvarar inte för driftstopp eller annan indirekt förlust.

8. Ansvarsfrihet (Force Majeure)

AREPA Sverige AB är befriad från ansvar vid oförutsedda händelser såsom:

  • Arbetskonflikter
  • Bränder
  • Valutarestriktioner
  • Transportbrist
  • Förseningar av leveranser på grund av ovanstående faktorer

Vid force majeure ska parterna informera varandra skriftligt.

Om situationen varar oskäligt länge kan endera parten häva avtalet. AREPA Sverige AB har rätt till ersättning för redan utfört arbete.

9. Tvistelösning

Parterna ska först försöka lösa tvister genom förhandling.

Om enighet inte nås och beloppet överstiger 100 000 SEK, ska tvisten lösas genom skiljedom enligt svensk lag.

Dessa försäljnings- och leveransvillkor från mars 2025 ersätter tidigare versioner

 


Få den hjälp du behöver

Läs mer om vår utrustning restaureringstjänster, underhållstjänster, kontinuitetsråd och mer.

Kontakt »